Gaddar.

Idag var vi på tandinfo på BVC och för mig är det en sån sjukt viktig grej. Jag fattar inte att det finns föräldrar som missköter sina barns tänder. Som låter dem småäta hur som helst, äta massa socker, dricka massa sötdricka, inte ha koll på och hjälpa barnen att borsta sina tänder. När det slarvas får det hemska konsekvenser. Det är inte bara in med borsten och rota runt lite. Kom igen förfan! 

När jag var liten hade jag väldigt dåliga tänder. Det mesta hängde nog på genetik men samtidigt var jag ett riktigt sockermonster. Jag fick laga sjukt många hål och det är något som satt djupa spår i mig. Än idag, i vuxen ålder, lider jag av tandläkarrädsla. Jag vill aldrig att min dotter ska behöva uppleva det. Och absolut inte på grund av att jag och hennes pappa slarvat och inte infört tydliga rutiner kring tandhälsa. 

I onsdags var jag hos tandläkaren och lagade ett hål. Det första på minst 20 år. Jag var tvungen att få lustgas för att kunna genomföra ingreppet och det funkade faktiskt fint. Men ändå, 800kr extra för att jag är rädd. Onödigt! 

Och sedan har vi det här med mat och matvanor. Don't even get me started.  Det får nog bli ett annat inlägg men för fan ge inte era barn skit att äta!